מותו של שחקן


בתחילת השבוע נערך טקס ההספד לרוברט אנקה, שוער האנובר 96 ונבחרת גרמניה, שהתאבד כמה ימים קודם לכן. ארונו של אנקה הוצב באצטדיון הקבוצה ולמעלה מארבעים אלף איש הגיעו לספוד לו, כולל אנשי ושחקני הנבחרת, נציגי כל קבוצות הבונדסליגה ויושב ראש ההתאחדות הגרמנית תיאו צוונציגר. טקס הפרידה הארוך והעצוב היה סיום לימים הקשים שעברו על עולם הספורט הגרמני מאז התאבדותו של אנקה.  סיפורים אישיים הופיעו בכותרות כל העיתונים והשאלה העיקרית שנשאלה, בעדינות ונימוס ותוך המנעות מחיטוט כואב מדי בחייו וחיי משפחתו, היתה מדוע מתעלם עולם הכדורגל מחולשות ומוקיע את אלה שחושפים עצמם מעבר למקובל.

תחת הכותרת "דיפרסיה בבונדסליגה היא טאבו" פורסמה באחד מעיתוני גרמניה כתבה על הנושא ופתחה עם דבריו של סבסטיאן דייסלר. דייסלר החל את הקריירה המקצוענית שלו בבורוסיה מנשנגלאדבך, המשיך להרטה ברלין וסיים אותה בבאיירן מינכן ובנבחרת הגרמנית כאחד השחקנים המובילים בה. עקב פציעותיו המרובות בגיל צעיר שקע דייסלר בדכאון ואף שהה זמן מה במוסדות פסיכיאטריים עקב כך. הלחץ העצום על שחקן מקצועני בליגה העליונה, אמר דייסלר, דורש עוצמות נפשיות שלא כל אדם יכול לעמוד בהן. הוא הוסיף כי למרות מכונית פאר שעמדה מול פתח ביתו לא היה דבר שהצליח לגרום לו לאושר.  "הייתי עצוב עד מוות" התוודה דייסלר, "חייתי בניגוד לטבע שלי".

זה לא טבעי להיות כדורגלן מקצועני, לא בארץ, לא באירופה ולא בשאר העולם. כדורגלן מקצועני אמור לעמוד בדרישות, פיזיות ונפשיות, כשרוב הזמן אין לו שליטה עליהן. כשהוא מגיע לסף הוא ממשיך בניגוד לאמת שלו או מתקפל ונשבר. המשכורות הגבוהות לא מפצות על ההבטים הנפשיים וכולם, כל האוהדים (ובעוונותיי גם אני) מצפים מהשחקנים לשתוק ולתת את המקסימום שלהם, הרי לשם כך הם מרוויחים מאות אלפי ומיליוני דולרים בעונה. וכשהקהל מצפה מצפים גם המנהלים והמשקיעים, לכן לא מתקיימים דיונים אמיתיים בחולשות המנטליות של השחקנים.

חלק מן התגובות למותו של רוברט אנקה שמצאתי באתרים בעברית היו די מזעזעות. טוקבקים מרושעים, שמשרבבים את השואה לכל נושא הנוגע לגרמניה או לתושביה, הופיעו בסוף כל כתבה שעסקה במותו. היו גם כמה כתבות שלא הקפידו על הפרטים ואחת שהופיעה באחד מאתרי האינטרנט ועסקה בהכללה חברתית סטריאוטיפית, על פיה אנקה הוא קורבן של המנטליות הגרמנית שאינה מחצינה רגשות. צויין כי אנקה ביקש שלא לחשוף את בעיותיו האישיות (אם כי בניגוד למידע שבכתבה, אנקה היה בטיפול פסיכולוגי מאז מות בתו) מאחר ופחד מהיחס השלילי לו יזכה מהחברה. הפסקה האחרונה קבעה כי החברה הגרמנית היא חברה מאצ’ואיסטית שלא תוכל להעריץ אנשים השוכבים על ספת הפסיכולוג. כתבה זהה לחלוטין יכולה היתה להופיע בכל מדינה בעולם בה מתקיים כדורגל מקצועני, ענף שאינו סולח לחולשות ומקיא מתוכו את הפגיעים. זו לא חוכמה גדולה להטיל את אשמת מותו הטראגי של רוברט אנקה על האומה הגרמנית. ארבעים אלף איש שהגיעו לאצטדיון להיפרד מהאליל שלהם לא חשבו שהם ייראו פחות גבריים בטלויזיה כשהם מזילים דמעה, לא רק אוליבר בירהוף שמרר בבכי אל מול המצלמות.

אבל לא רק הפגועים נפשית סובלים מהיחס המנוכר של הכדורגל לאנשיו. ג'סטין פשנו הוא השחקן היחיד שיצא אי פעם מהארון בליגה האנגלית ונפגע מכך בצורה הקשה ביותר.  התוודותו על נטיותיו המיניות ההומוסקסואליות הביאו לנידויו הגמור בקהילת הכדורגל , גם על על ידי אחיו ג’ון, והוקעתו מהקהילה החברתית שלו. ג’ון אמיצ’י, שחקן עבר ב-נ.ב.א, יצא מהארון רק לאחר שפרש ממשחק פעיל. כמוהו גם שחקני הבייסבול בילי בין וגלן בורק שהסעירו את עולם הספורט האמריקני לאחר פרישתם. אפילו הקופץ למים גרג לוגאניס, הנחשב לאחד מגדולי הקופצים למים בכל הזמנים והתחרה בענף אינדיבידואלי שאינו נגוע באמוציות של משחקים קבוצתיים, המתין עם ההתוודות שלו עד לאחר פרישתו. יש להניח כי הוא, כמו כל השאר, חשש מגורל דומה לזה של פשנו.

סיפורו של ג'סטין פשנו

 

כאשר דמות מפורסמת בוחרת במוות יזכה האירוע בסיקור רחב ועמוק. לא רק ההיבט הטראגי כי אם גם החקירה פנימה, אל הסיבות שהביאו אותה עד למוצא היחיד האפשרי עבורה. אנחנו נשכח את הקשר בין הנפש לאדם תוך זמן קצר מאוד ונמשיך לצפות מכולם לשחק כמו מכונה משומנת, הרי בשביל זה אנחנו קונים כרטיסים. את ההתמודדות האישית שלכם תשאירו לעצמכם, אם היינו רוצים לשמוע על זה היינו מתמחים בפסיכולוגיה. את התוצאות תשאירו לנו, על זה דווקא נשמח לשמוע ולספר, גם אם לא הכל חשוב או נכון.

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com. ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: